Pe langa imagini, sau animatie, sunetele creaza efecte audio care atrag mereu atentia.
In Flash, sunetele se adauga in cadrele din Timeline, dupa ce fisierul audio a fost adaugat /importat in panoul Library.
Pot fi folosite sunete din Libraria de Sunete integrata in aplicatia Adobe Flash sau pot fi importate din directoarele dv. personale din calculator (prin meniul File -> Import -> Import to Library). Sunt recunoscute tipurile de fisiere audio: MP3, WAV, AU, ASND (obtinut cu Adobe's Soundbooth).
Sunetele pot fi utilizate in doua moduri: event si stream.
- Cu Event, sunetele trebuie incarcate complet inainte de a incepe transmiterea lor.
- Un sunet cu Stream incepe imediat ce au fost incarcate primele cadre.
Sunetele adaugate in documentul Flash (importate sau luate din Libraria de sunete a programului) sunt incluse in document si in fisierele ".swf" exportate. Daca in continutul Flash este adaugat de exemplu un fisier audio ".mp3", cand acesta este exportat in format SWF (care poate fi inclus in pagini web), fisierul ".swf" rezultat va contine si pe cel ".mp3". Partea buna e ca totul va fi inclus si simplu de transmis intr-un singur fisier, dar si marimea acestuia va creste.
Dupa ce sunetele sunt incluse in Library, e un lucru simplu sa fie adaugate in Timeline, prin panoul Properties al cadrelor (vedeti imaginea de mai jos). Se da click pe cadrul unde trebuie inclus sunetul, apoi, in Properties, la Sound, la optiunea Name se alege sunetul respectiv.
- Dupa cum puteti observa, mai sunt si alte optiuni; acestea se folosesc pentru un anumit control al sunetului in continutul Flash. Iata ce fac fiecare:
- La
Name apare o lista cu sunetele incluse in Library si poate fi ales oricare din ele.
-
La Synk
- Event - Da sunetului propriul Timeline. Adica, flash transmite sunetul pana ascesta ajunge la sfarsit, chiar daca animatia s-a terminat sau mai este executat inca o data. Daca se repeta efectul care a generat sunetul, acesta va fi trsansmis peste cel curent, care continua pana se termina.
- Start - Similar cu "Event", dar nu transmite aceasi sunet daca animatia se repeta si primul nu a terminat; nu suprapune acelasi efect audio.
- Stop - Spune aplicatiei Flash sa opreasca sunetul.
- Stream - Syncronizeaza /Potriveste animatia si sunetul pe cat posibil in momentul derularii lor, sa fie ambele in acelasi timp (Timeline). De exemplu, daca datorita performantei calculatorului, animatia este rulata mai incet iar sunetul transmis normal, pentru ca animatia sa nu ramana in urma, Flash va sari peste cadre din ea ca sa fie la acelasi cadru din Timeline la care a ajuns sunetul.
-
La Effect
- Left channed - Transmite sunetul mono, pe boxa stanga.
- Right channed - Transmite sunetul mono, pe boxa dreapta.
- Fade Left to Right - Sunetul e transmis la inceput in boxa stanga, iar de la mijloc in dreapta.
- Fade Right to Left - Sunetul e transmis la inceput in boxa dreapta, iar de la mijloc in stanga.
- Fate in - Incepe sunetul incet si pe parcurs isi mareste volumul.
- Fate out - Incepe sunetul la volum mare si pe parcurs il incetineste.
- Custom - Deschide o fereastra in care efectul poate fi definit liber (vedeti mai jos imaginea de la "Fereastra efecte sunet").
- La
Repeat se defineste numarul de repetari (initial 1), iar
Loop determina repetarea continua pana la oprirea intentionata.
Iata pas cu pas un exemplu cat mai simplu prin care puteti invata cum se adauga sunet in continutul Flash, care poate fi auzit de utilizator (
va fi folosit un sunet din libraria programului Flash.).
1. Deschideti un document Flash nou. Intai sa adaugam in panoul Library sunetul din Libraria Flash. Deschideti panoul Library (Ctrl+L), apoi click pe meniul
Window -> Common Libraries -> Sounds si din fereastra ce se deschide (precum cea din imaginea urmatoare) trageti cu mouse-ul un sunet in Library (de ex. "
Underwater Water Ambience Fish Aquarium Filter Bubbles 01.mp3").
-
Sau puteti Importa un fisier audio din calculatorul dv., apasand "Ctrl+R" (sau din meniul File -> Import -> Import to Library).
-
Puteti testa sunetele prin click pe ele si pe butonul "Play" (triunghiul din dreapta-sus).
2. Acum se adauga acel sunet in primul cadru (chiar daca Scena e goala, nu conteaza, mai ales pentru teste). Click pe acel cadru, in panoul Properties (daca nu e deschis apasati "Ctrl+F3") apar optiunile lui (precum in imaginea de sus, de la inceput). La
Sound dati click pe lista de optiuni de la
Name si alegeti sunetul adaugat.
-
Apasati "Ctrl+Enter" ca sa vedeti (auziti) rezultatul obtinut.
3. Modificati proprietatile de la
Effect, la
Repeat puneti 3, incercati si
Loop, asa invatati rolul lor.
- Similar, sunetele pot fi adaugate in cadre din animatii sau la butoane (Button Symblos), vedeti si tutorialul
Adaugare Sunete in Butoane.
- Pentru a opri sunetul se efectueaza urmatorii 2 pasi:
- Se da click pe cadrul unde trebuie oprit sunetul. Daca este o celula goala sau un Frame Static simplu, se transforma in "Blank Keyframe" (prin click-dreapta pe el si Insert Blank Keyframe).
- In panoul Properties pentru acel cadru, la Sound -> Name se alege sunetul care trebuie oprit, iar la Sync se pune optiunea Stop.
Adaugare sunet la animatia Motion Tween
Cadrele din animatia "Motion Tween" nu au in Properties optiunea de adaugare sunet. Pentru a adauga sunete in animatia "Motion Tween" trebuie creat inca un "Layer" si se adauga sunetele in cadrele acelui Strat, paralel cu animatia. Pasii ce trebuie efectuati sunt urmatorii:
- Se creaza un Strat nou - click pe meniul Insert -> Timeline -> Layer (noul Strat va fi adaugat deasupra).
- In acest Strat se alege Cadrul de la care sa inceapa animatia si se face "Blank Keyframe" (Keyframe gol) - prin click-dreapta pe el si "Insert Blank Keyframe".
- In panoul Roperties al acelui cadru se adauga sunetul.
- Astfel, sunetul va fi transmis incepand de la acel Keyframe gol, paralel cu animatia. In Timeline va apare similar cu imaginea de mai jos.
- In imagine, pe "Layer 1" e animatia Motion Tween, pe "Layer 2" este sunetul adaugat la cadrul 11.
Editare efecte
In panoul Properties al cadrului cu sunet adaugat, la "Effect", daca se alege Custom (sau se da click pe butonul cu un creion pe el) se deschide o fereastra in care efectele din acea lista de optiuni (Fade In, Fade Out, ...) pot fi aplicate liber. Fereastra este precum cea din imaginea urmatoare.
- Fereastra efecte sunet
- Se incepe cu un effect audio ales din lista de la
Effect, apoi, prin click cu mouse-ul se creaza puncte de control a graficii efectului, putand modifica diferit volumul pe parcursul lui.
Comprimare sunet
Flash are cateva optiuni prin care fisierul audio adaugat poate fi comprimat pentru a mai scadea din marimea fisierului Flash exportat.
In panoul Library se da dublu-click pe sunet (sau click-dreapta si "Properties"), se va deschide o fereastra cu proprietatile fisierului audio adaugat, precum cea din imaginea urmatoare.
- Comprimare sunet
- Prin schimbarea compresiei se modifica si calitatea sunetului, nu o poate face mai buna decat este in fisierul audio original (Adobe Flash ne fiind un editor audio), dar o poate scadea cand se reduc valorile de la "
Bit Rate" si "
Quality". Sub aceste optiuni apar datele despre sunetul respectiv in Flash, marimea (
in imagine "175.2 KB") si compresia obtinuta (
in imagine "12.5%" din original).
- Compresia cea mai indicata pt. raport calitate/marime este MP3.
- De la butonul "Update" se reincarca sunetul din locatia initiala. "Test" si "Stop" sunt pentru testare audio a sunetului.
Cand se adauga sunet intr-o animatie, trebuie tinut cont de durata sunetului pentru a fi incadrat corect in cadrele animatiei. De exemplu, daca un sunet dureaza 4 secunde, iar FPS-ul din Timeline e 24, sunetul va avea nevoie de 4x24 Frames, adica 96 cadre.