In acest tutorial vor fi prezentate scena si principalele panouri de lucru, cu instrumentele lor.
Pozitia Panourilor de lucru, precum Timeline, cel cu unelte de desen, sau cu proprietati, poate fi modificata prin tragerea lor cu mouse-ul sau din meniul Window -> Workspace si alegand una din optiunile ce apar (Animator, Classic, si altele).
1. Scena de lucru
Scena este zona, sau suprafata de lucru, reprezentata prin dreptunghiul mare si alb din centru. In acesta se creaza si se adauga text, imagini, desene si orice elementele care vor fi vazute de utilizator. Elementele care sunt create in afara dreptunghiului alb nu vor fi vizibile in continutul Flash redat de Flash Player.
Scena este precum o panza pe care pictorul picteaza, i-se poate defini dimensiunile (lungime, inaltime) si culoarea.
Initial, scena are dimensiunile 550x400 pixeli; acestea, precum si culoarea de fundal se vad si pot fi setate din panoul cu Proprietati (vedeti imaginea de mai jos).
- Scena de lucru
- Zoom-ul nu modifica dimensiunile scenei sau elementelor din ea, ci doar mareste sau micsoreaza vizualizarea lor.
- Pe langa dimensiuni si culoare de fundal, un alt element important ce apare la proprietatile scenei este
FPS (
Frame Per Second), acesta defineste numarul de cadre pe secunda, ce vor fi rulate in cazul animatiilor. Un cadru reprezinta o celula (casuta) alba din linia de cadre din panoul Timeline.
Ca sa puteti pozitiona elementele in scena de lucru cu precizie exacta, se poate afisa in latura de sus si stanga o rigla cu unitatea de masura definita in document (de obicei pixeli), din meniul
View -> Ruler, si de asemenea se poate imparti scena intr-o grila ce poate ajuta mult la pozitionare, din meniul
View -> Grid -> Show Grid (vedeti imaginea de jos).
- Scena cu rigla si grila
- Liniile grilei nu vor fi vizibile in continutul final Flash.
- Dimensiunile celulei grilei pot fi modificate din:
View -> Grid -> Edit Grid
Pentru a lucra cu alte modificari ce pot fi aplicate in legatura cu Scena, dati click pe meniul
Window -> Other Panels -> Scene, va apare un mic panou ca in imaginea urmatoare:
- Panou de lucru prntru scene
- De aici se poate adauga o noua scena, prin click pe iconita ce indica "Add Scene" (in stanga jos a panoului), langa aceasta se afla un buton pentru a dubla scena curenta, iar urmatorul pentru stergerea scenei curente.
- Numele scenei poate fi modificat prin dublu click pe ea, in acel panou.
Daca sunt mai multe Scene in document, se poate trece de la una la alta prin click pe iconita ce indica "Edit Scene" (din partea dreapta-sus a Scenei de lucru, dupa cum se vede in imaginea de sus).
2. Panoul cu instrumente pentru grafica si desen
In panoul vertical ce apare de obicei in marginea din dreapta (sau stanga) sunt instrumentele pentru grafica si desen: creion, linie, pensula, figuri geometrice, culori, si altele (vedeti imaginea de mai jos).
- Instrumente pentru desen
- Instrumentele pentru selectare sunt folosite pentru a selecta diferite elemente create in scena de lucru, dupa care li-se pot modifica proprietatile, forma, aspectul, se pot grupa, si alte modificari ce se aplica doar obiectelor selectate.
- Instrumentele pentru desen si modificare sunt folosite pentru a crea diferite desene si text grafic cu o ampla paleta de culori.
- Instrumentele de vizualizare sunt doua. Manuta ca sa fie mutata scena, iar lupa pentru a mari vizualizarea.
- Instrumentele pentru setare culori se folosesc pt. definirea culorii liniei exterioare si a fundalului desenelor sau suprafetei de text.
- Zona cu optiuni cuprinde modificatori specifici pentru anumite instrumente, cum ar fi, modul de desen al creionului, forma radierei sau distorsionarea unui element selectat. De ex., cand se ta click pe lupa, in zona de optiuni apare optiunea de a alege lupa pt. marit "+" sau micsorat "-".
Observati ca unele instrumente au un mic triunghi in partea de jos-dreapta, acesta indica faptul ca in acel buton se mai afla si alte unelte. Daca dati click pe acel buton, apoi, inca o data click pe el vor apare si acele unelte, ce fac parte din aceeasi categorie.
Cand pozitionati mouse-ul pe fiecare instrument, apare denumirea lui si o litera in paranteza. De exemplu, la dreptunghi apare "
Rectangle Tool (R)", la creion "
Pencil Tool (Y)". Litera din paranteze reprezinta tasta ce poate fi apasata pentru a activa instrumentul respectiv, la fel ca si cum s-ar da click pe el. Astfel, pentru a trece in modul de desenare dreptunghi, se poate apasa tasta "R".
Ca sa invatati mai bine ce fac aceste instrumente, incercati singuri pe fiecare si vedeti ce obtineti.
De exemplu, desenati un drepunghi, modificati-i culorile, selectati-l, jucati-va cu proprietatile lui. Apoi un cerc si cateva linii de desen.
Cand selectati cu "Free Transform Tool (Q)" observati si uneltele ce apar in zona cu optiuni.
3. Panoul Timeline
Timeline este un panou mai special, poate mai dificil de inteles la inceput, drept care se invata mai bine prin practica si diferite exersari.
Pe scurt, Timeline se ocupa cu animatia si stratificarea elementelor in scena de lucru, prin ceea ce se numeste "Layer" (Strat).
Un aspect important ce trebuie avut in vedere in lucrul cu Timeline, si in general cu animatiile, este FPS-ul (
Frame Per Second), care initial e definit 24 (la proprietatile cu dimensiunile Scenei). Acesta indica numarul de cadre folosite pentru o secunda de animatie. Astfel, pentru 2 secunde de animatie se folosesc 48 cadre (
in general, se creaza elementele din primul si ultimul cadru si legatura dintre ele)
Punctul negru ce apare in josul unei celule (cadru) indica faptul ca exista elemente create in acel cadru.
Prin click dreapta pe un cadru apar functiile ce pot fi efectuate in acea linie de cadre, precum: Insert Frame (va adauga un cadru dupa cel curent), Remove Frame (va sterge cadrul curent), Clear Frame (va sterge continutul din el), Copy Frame, Action (O functie importanta, deschide fereastra pt. adaugare cod ActionScript), si alte functii ce pot fi invatate daca testati sa vedeti ce fac.
Layers
In panoul Timeline pot fi adaugate mai multe linii cu Cadre, ce se numesc
Layers (Straturi), acestea se folosesc pentru a crea elemente si animatii care sa fie suprapuse. Astfel, pot fi create mai multe efecte animate in acelasi timp, sau desene si imagini care se suprapun (peste cele din Straturile de dedesubt, din acelasi cadru). Se pot crea si edita obiecte dintr-un Layer fara a afecta ce se afla in celelalte Layers.
Initial, documentul are un singur Layer. Se poate crea un Strat nou prin una din urmatoarele moduri:
- Clik dreapta pe Stratul existent si apoi
Insert Layer, ori din meniul
Insert -> Timeline -> Layer, sau din iconita din stanga-jos a panoului Timeline, ce indica "
New Layer". Va fi adaugat un Layer nou imediat deasupra celui curent, selectat.
Numele Straturilor apare in partea stanga a panoului Timeline (poate fi modificat prin dublu-click pe nume sau click dreapta si apoi
Properties...), vedeti imaginea de jos.
- Panoul Timeline
La Stratul care este activ, apare un mic creion in dreptul numelui acelui Layer.
Stergerea unui strat se poate face tot din meniul ce apare cand se da click dreapta pe numele acelui Strat, de la optiunea
Delete Layer.
In dreptul numelui Stratului apar si alte mici puncte, prin apasarea lor se poate Ascunde (sau Arata) Stratul respectiv in documentul Flash (elementele din el vor dispare din scena), sau se poate Bloca (sau Debloca) acel Layer.
Pentru a copia un Layer, se procedeaza astfel:
- Click pe Stratul ce va fi copiat, apoi click meniul
Edit -> Timeline -> Copy Frames (sau Ctrl+Alt+C), apoi click pe stratul in care va fi facuta copierea (poate fi creat unul nou inainte), apoi click meniul
Edit -> Timeline -> Paste Frames (sau Ctrl+Alt+P).
4. Panoul Library
Library este un panou destul de util in crearea continutului Flash, de obicei este situat langa "PROPERTIES". In el sunt stocate obiectele ce au fost convertite in Symbols sau imagini sau alte resurse ce au fost introduse cu Import (din meniul File).
- La ce este util Library? In acest panou fiind stocate toate obiectele "Symbol" si cele Importate in documentul Flash, daca se doreste recrearea /reutilizarea unia din aceste elemente in alt cadru, poate fi pur si simplu luat din Library prin "tragere" cu mouse-ul, economisind timp. La fel, obiectele create in Scena de lucru pot fi adaugate in Library prin tragerea lor cu mouse-ul in acest panou, in zona unde este lista cu numele celor stocate.
Daca un obiect a fost adaugat in Library si apoi este sters din Scena de lucru, el ramane inca in Library si poate fi reutilizat.
O alta particulartate a elementelor adaugate in acest panou este mostenirea modificarilor. Daca un element este editat din Library (prin click dreapta pe numele lui in acest panou si apoi Edit), modificarile facute vor fi transmise tuturor copiilor ce au fost facute din el in Scena.
Se recomanda adaugarea in Library a oricarui desen, obiect, grup care va trebui sa fie folosit mai mult de doua ori in documentul Flash. Astfel, cand acel element trebuie adaugat si in alt loc se trage pur si simplu din Library.
- Acel element ar putea fi adaugat si in alt loc prin copiere din prima locatie, cu "Copy - Paste", dar aceasta metoda creste semnificativ marimea fisierului Flash, pe cand, prin folosirea si adaugarea obiectului preluat din Panoul Library, va fi ca si cum e folosit doar intr-un loc, si nu mai mareste fisierul Flash.
- Panoul Library
5. Panoul Proprietati
In Panoul Proprietati (Properties) este locul in care sunt aratate si pot fi modificate proprietatile elementului curent, selectat. Pentru a afisa proprietatile unui element (text, desen, scena, si altele), pur si simplu se da click pe el, in modul Select. Aceste proprietati ce apar in panoul "Properties" difera de la un tip de obiect la altul, in functie de specificatiile fiecaruia. De ex. daca se da click pe suprafata alba a scenei, apar proprietatile ei: dimensiuni, culoare fundal, FPS. Daca se da click pe un text, apar alte propritati specifice textului: font, marime, stil, culoare, si altele (vedeti imaginea de jos). In cazul desenelor (linii, figuri geometrice) sunt alte Proprietati. Totusi, sunt cateva proprietati comune majoritatii elementelor, acestea ar fi: distanta pe orizontala si verticala ('X' si 'Y') a obiectului fata de coltul stanga-sus a scenei, lungimea si inaltimea obiectului ('W' si 'H')
- Panoul Proprietati Text
"Secretul" in a intelege Flash este sa stii mereu unde esti, pe ce cadru, in care scena, ce element si de care tip: static, animatie, movie clip, etc.; deoarece totul poate fi editat si modificat.