Symbols (Simboluri) sunt elemente, de obicei grafice, care pot fi reutilizate si atunci cand sunt create sunt automat adaugate in panoul Library.
Orice este creat in Flash si plasat in scena (precum: forme, obiecte, text, imagini, grupuri, animatii sau alte symbols) poate fi convertit in Symbol si stocat in Library.
Elementele Symbols sunt strans legate de acest panou, din Library ele pot fi reeditate si adaugate in scena.
- Pot fi create trei tipuri de Symbols: Movie Clip, Button si Graphic; fiecare avand proprietati specifice si "Timeline" propriu.
- Graphic - De obicei folosit pentru desene, imagini si grafica statica; dar poate fi folosit si pt. efecte animate.
- Button - Se foloseste pentru butoane, avand proprietati specifice necesare butoanelor.
- Movie Clip - este in general indicat pentru animatii si in cazuri cand nu sunteti siguri ce tip de Symbol sa fie creat.
- Pentru a crea un Symbol, se selecteaza obiectul sau elementele ce trebuie convertite, se da click pe meniul
Modify -> Convert to Symbol (sau tasta F8), iar in fereastra care apare (
prezentata in imaginea afisata putin mai jos) se poate da un nume si se alege unul din tipurile de Symbol prezentate mai sus, apoi se da OK.
Un element Symbol preluat din Library si adaugat in scena se numeste
Instanta (
Instance) a acelui Symbol. Prin adaugare din acelasi Symbol, din Library, a mai multor obiecte in Scena, se creaza de fapt mai multe Instante ale acelui Symbol.
- Fiecare Instanta este ca o copie sau reflexie a originalului (Simbolul din Library, numit si "parinte"), astfel, daca se modifica originalul sau una din Instante, modificarile facute vor fi transmise si originalului si la toate Instantele lui, deoarece, Simbolul cu toate instantele sunt de fapt un singur element.
- Sunt unele modificari ce pot fi facute separat unei instante, fara a afecta pe restul sau originalul. Aceste modificari sunt cele care se pot face direct in Scena principala de lucru, cu "Free Transform" si cele pt. efecte de culoare de la "Color Effect" din panoul Properties.
Daca este sters originalul, din Library, vor fi sterse toate instantele.
Utilizarea Simbolurilor si a panoului Library eficientizeaza munca, avand mereu la indemana desenele facute anterior, de asemenea, mentine dimensiunea fisierului Flash mica, deoarece Instantele sunt ca niste "imagini /reflexii" ale originalului si nu afecteaza marimea fisierului; oricate Instante s-ar crea, elementul respectiv e stocat si incarcat o singura data.
Un alt avantaj pe care-l dau Simbolurile este faptul ca lor pot fi aplicate unele optiuni si efecte ce nu pot fi aplicate obiectelor simple. De exemplu, unei imagini importate nu i-se poate da direct efecte de contrast, transparenta sau alte filtre, dar daca e transformata in Symbol (Movie Clip) i-se pot aplica.
Iata un exzemplu din care puteti invata cum se creaza concret si cum se foloseste un Symbol simplu (il puteti vedea si in prezentarea de mai jos, "
Creare, utilizare Symbol"). Efectuati pasii urmatori:
1. Deschideti un document Flash nou si cu "Oval Tool" desenati un cerc si apoi, cu "Selection Tool" asigurati-va ca este tot selectat.
2. Click pe meniul
Modify -> Convert to Symbol (sau tasta F8). Se va deschide o fereasta ca cea din imaginea urmatoare.
3. Adaugati un nume la
Name (de exemplu
Cerc), la
Type alegeti
Movie Clip si dati OK. Acum elementul Symbol, "Cerc", e creat.
-
Desi Flash da automat nume consecutive pt. Symbol ("Symbol 1", "Symbol 2" ...), este indicat sa dati fiecaruia un nume logic, potrivit elementului respectiv, ca sa fie usor recunoscut in Library.
4. Deschideti panoul
Library (Ctrl+L), observati ca Simbolul creat (Cerc) se afla si in panou. Daca dati click pe el apare deasupra imaginea a ce contine Simbolul.
-
Obiectul ramas in scena a devenit o Instanta a Simbolului din Library.
Adaugati in scena alte cateva Instante ale Simbolului, click pe numele Simbolului, "Cerc", din panou si trageti cu mouse-ul in scena. Creati 3 sau 4 Instante.
5. Acum se incearca editarea Simbolului parinte. In panoul Library dati dublu-click pe imaginea simbolului (sau click-dreapta si alegeti
Edit, ori Ctrl+E). Astfel se intra in pagina /modul de editare a Simbolului, fapt indicat de numele simbolului (Cerc) care apare langa numele scenei (Scene 1), vedeti imaginea urmatoare (
mod similar cu editarea Grupurilor). Alt indiciu poate fi aparitia unui mic semn "+" (plus) in zona de lucru, precum si suprafata complet alba, fara margini, doar cu Simbolul respectiv in ea.
6. Schimbati culoarea cercului si iesiti din pagina de editare a Simbolului, prin click pe numele "Scene 1" sau dublu-click pe un loc gol. Reapare Scena principala de lucru, cu cercurile /instantele in ea. Disparand numele "Cerc" de langa "Scene 1" indica faptul sa s-a iesit din pagina de editare a Simbolului.
-
Observati ca modificarea facuta, schimbarea culori, a fost transferata la toate Instantele.
7. Acum se intentioneaza modificarea unei Instante. Efectuati dublu-click pe unul din cercurile din Scena. Observati ca apare din nou numele "Cerc" langa "Scene 1", indicand faptul ca pagina curenta de lucru este in mediul pt. editare element "Cerc", precum si semnul "+". Totusi, fata de modul de editare a Simbolului parinte, cand in pagina aparea doar acel Symbol, restul tot fiind alb, acum, in modul de editare a Instantei, se vad si celelalte obiectelor din Scena principala, mai sterse (ca in ceata), dar nu pot fi efectuate modificari la ele.
-
Acest mod de editare se numeste in Flash "Edit in Place"
In aceasta pagina modificati din nou culoarea cercului apoi selectati-l cu "Free Transform Tool" si transformati cercul intr-un oval.
-
Se observa direct din pagina de editarea a Instantei ca aceste modificari au fost efectuate si la celelalte Instante, chiar si la Simbolul parinte, din Library.
8. Reveniti la Scena principala, prin click pe "Scene 1" sau dublu-click intr-un loc gol pe suprafata alba (va dispare numele "Cerc" de langa cel al scenei).
In Scena principala de lucru selectati cu "Free Transform" una din instantele la "Cerc" (acum devenita o figura ovala), rotiti-o si modificati-i marimea.
-
De data aceasta modificarile nu au mai fost transferate si la celelalte Instante sau la original.
Modificarile facute Simbolului parinte (din Library) sau unei Instante in pagina ei proprie de editare sunt transferate si la celelalte instante. Dar modificarile ce se pot face unei Instante direct in Scena principala raman doar la ea.
9. Selectati iar una din Instante si stergeti-o (apasand tasta "Del", sau meniul
Edit -> Clear).
-
Celelalte Instante raman in Scena
Stergeti si Simbolul parinte din panoul Library (click pe el si apoi tasta "Del", sau click-dreapta pe el si Delete).
-
De aceasta data dispar si instantele din Scena.
In continuare puteti vedea si prezentarea Flash a acestui exemplu.
- Creare, utilizare Symbol
- Fisierul FLA cu acest exemplu poate fi descarcat de la
FLA - Ex. utilizare Symbol.
La fel pot fi create Symbols si din Grupuri sau Instante de Symbol, prin selectarea elementelor care dorim sa fie transformate intr-un Symbol si aplicarea optiunii "Convert to Symbol" (rapid, F8).
O alta modalitate de a crea Symbols este folosind optiunea New Symbol, ce se gaseste in meniul Insert si in optiunile panoului Library (sau Ctrl+F8).
- Cu aceasta metoda, dupa ce se defineste numele si tipul simbolului, se va intra direct in pagina de editare pt. acel Symbol, o zona de lucru alba cu un semn "+" in centru. Orice se creeaza in acea pagina va reprezenta Simbolul creat.
In panoul Library, cand se da click dreapta pe un Symbol (sau alte elemente stocate in el) apare o serie de optiuni ce pot fi aplicate. Dinre acestea, ar putea fi mai utile de cunoscut urmatoarele:
- Rename - pt. schimbarea numelui.
- Duplicate - pt. a crea o dublura, in caz ca se doreste efectuarea anumitor modificari si sa fie pastrata forma initiala, sau daca se doreste efectuarea unor schimbari intr-un Symbol, fara a afecta instantele din Scena (se foloseste dublura creata, care e de fapt un alt Symbol).
- Properties - deschide fereastra prin care se pot modifica numele si tipul Simbolului (in general proprietatile elementelor).
Pentru editarea unei Instante sunt 3 optiuni "Edit", care pot fi alese cand se da click-dreapta pe Instanta respectiva:
- Edit - Deschide o pagina de editare complet alba, in care se vede doar Simbolul / Instanta.
- Edit in Place - Deschide o pagina in care, in afara de Instanta, se vad mai sterse (ca prin ceata) si celelalte obiecte din Scena. Nu pot fi editate, dar pot fi folosite ca referinte in timpul editarii.
- Edit in New Window - Va deschide pagina pt. editare intr-o noua fereastra. Astfel, se poate lucra alternativ si in Scena principala si in pagina de editare, vazand cum arata in context modificarile facute simbolului.
-
Indiferent de metoda, rezultatul e acelasi.
-
In tutorialele urmatoare va fi prezentat fiecare tip de Symbol in parte, precum si alte lucruri despre Instante.