Curs Javascript

De obicei, functiile "onmouseover" si "onmouseout" sunt folosite pentru efecte ce afisaza si ascunde elemente din pagina (text, imagini, link, etc.). Codul pentru actionarea acestor efecte fiind adaugat intr-un tag HTML, sub forma generala:

- Aceasta metoda are dezavantajul ca incarca si aglomereaza codul documentului, mai ales cand sunt mai multe elemente in pagina in care trebuie adaugate acele functii.

O alta metoda, mai eficienta, este scrierea unui script JavaScript care sa preincarce aceste efecte la incarcarea paginii, iar tot codul necesar sa fie scris o singura data, intr-un singur loc, in acel script; folosindu-se doar de id-ul tag-urilor la care trebuie aplicate efectele.
In acest tutorial este prezentat exemplu unui astfel de script. Principiul (logica) lui, pe scurt, este urmatorul:
  1. Se creaza o matrice (Array) in care perechea cheie-valoare este formata din id-ul tag-ului care activeaza efectul, respectiv id-ul celui care va primi efectul.
  2. Se creaza o functie in care va fi parcursa aceasta matrice.
  3. Pentru fiecare "id" din cheie se preia elementul respectiv din document si se aplica "onmouseover" si "onmouseout" elementului al carui "id" este dat in matrice la valoarea cheii respective.
  4. Ultimul pas este apelarea functiei la incarcarea (sau imediat dupa incarcarea) paginii.
- Puteti intelege mai bine studiind exemplul urmator (explicatiile necesare sunt in codul script-ului).
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />
<title>Exemplu onmouseover onmouseout</title>

<script type="text/javascript">
// Preincarcarea efectelor "onmouseover", "onmouseout" ( https://marplo.net/javascript )

// Se defineste si creaza un Array pt. perechile de id-uri ale elementelor care vor actiona si primi efectele
// Cheia reprezinta id-ul tag-ului care va actiona efectul, valoare ei este id-ul celui care va primi efectul
var ar_iduri = new Array();
  ar_iduri['a1'] = 'p1';
  ar_iduri['a2'] = 'p2';
  //... similar pot fi adaugate si alte perechi de valori (id-uri)

// Se creaza o variabila cu functia ce va preincarca efectele
var over_out = function () {
    // Se parcurge matricea "ar_iduri" (variabila "i" va reprezenta cheia)
    for(var i in ar_iduri) {
        // Se verifica daca elementele date de id-urile parcurse exista in pagina (pt. a evita erorile)
        if(document.getElementById(i) && document.getElementById(ar_iduri[i])) {
            // Se aplica efectul "onmouseover", dupa formula ( element_ce_activeaza.onmouseover = element_ce_primeste.efect )
            document.getElementById(i).onmouseover = function() {
                // Preia id-ul elementului curent actionat (la care e pozitionat mouse-ul)
                // Pe baza lui va prelua si id-ul din matrice (valoarea) corespunzator lui, care va primi efectul
                var id_ef = this.id;
                document.getElementById(ar_iduri[id_ef]).style.display = 'inline';
            };

            // Se aplica si efectul "onmouseout", dupa formula ( element_ce_activeaza.onmouseout = element_ce_primeste.efect )
            document.getElementById(i).onmouseout = function() {
                // Preia id-ul elementului curent actionat
                // Pe baza lui va prelua si id-ul din matrice (valoarea) corespunzator lui, care va primi efectul
                var id_ef = this.id;
                document.getElementById(ar_iduri[id_ef]).style.display = 'none';
            };
        }
    }
};

// Se determina executarea functiei din variabila "over_out" la 5 miimi de secunda dupa incarcarea paginii
setTimeout("over_out()", 5);

</script>

<style type="text/css"><!--
#p1, #p2 { display:none; }
//--></style>
</head>
<body>

<a href="#" id="a1">Link 1</a> <span id="p1">Descriere Link 1</span><br />
<a href="#" id="a2">Link 2</a> <span id="p2">Descriere pt. Link 2</span>

</body>
</html>
- Observati ca tag-urile HTML nu au nici un cod JavaScript in ele, totul se afla intr-un singur loc, in script. Acest script poate fi scris intr-un fisier .js extern, ceea ce da avantajul ca poate fi adaugat in toate paginile site-ului, iar la eventuale modifivari /adaugari va deveni mult mai simplu, si nu mai necesita lucru si in codul paginilor.
- Acest exemplu va afisa urmatorul rezultat:
Link 1
Link 2

Un Test simplu in fiecare zi

HTML
CSS
JavaScript
PHP-MySQL
Engleza
Spaniola
Ce tag se foloseste pentru a crea o caseta de adaugare text?
<form> <input> <div>
<input type="text" name="a_name" value="val" />
Ce proprietate CSS se foloseste pentru a afisa textul cu majuscule-mici?
display font-variant font-style
h3 {
  font-variant: small-caps;
}
Ce instructiune afiseaza o fereastra cu un mesaj in ea?
for() Date() alert()
var msg = "Viziteaza CoursesWeb.net";
alert(msg);
Indicati codul PHP prin care se obtine IP-ul utilizatorului.
$_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] $_SERVER["REMOTE_ADDR"] $_GET[]
$ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
echo $ip;
Cum se traduce cuvantul "actually"?
actual de fapt acum
He actually came on time.
- De fapt, el a venit la timp.
Cum se traduce expresia: "Hace buen tiempo"?
Face timp E vreme frumoasa Drum bun
Hoy hace buen tiempo.
- Astazi e vreme frumoasa.
Preincarcare efecte onmouseover - onmouseout

Last accessed pages

  1. Cursuri si Tutoriale: Engleza, Spaniola, HTML, CSS, Php-Mysql, JavaScript, Ajax (272420)
  2. Liste HTML - UL, OL (10813)
  3. Partea a doua. Exercitii zilnice 221-365 (907)
  4. Tatal meu imi da puterea (50)
  5. Conditional IF in Limba Engleza - Fraze Conditionale (123096)

Popular pages this month

  1. Cursuri si Tutoriale: Engleza, Spaniola, HTML, CSS, Php-Mysql, JavaScript, Ajax (1217)
  2. Coduri pt culori (578)
  3. Cursuri limba engleza gratuite si lectii online (493)
  4. Gramatica limbii engleze - Prezentare Generala (482)
  5. Exercitii engleza - English Tests and exercises - Grammar (445)